Thursday, 21 February 2013

PEMERGIAN MENYUCIKAN DIRI DAN JIWA..

Salam semua..Bahagia nya mama dapat update blog hari ni..Saat ini sangat2 mama nanti2kan..kerana hendak bermula tu selalu ada saja halangan....Pastu malas pun ada..Syaitoon durjana dok hasut macam2 sampai dah jadi malas..Sejak kebelakangan ini mama sibuk sikit...sibuk....sibuk buat apa tu mama...Ade lee.....nanti mama bagi tau ok..mama bagi tau sekarang la ye...takut mama sibuk nanti.

 Memang dah lama mama nak bagi tau..tapi mama tangguh dulu sbb mama rasa terlalu awal..takut2 tak jadi..Ok sekarang mama bagi tahu ok..Sepatutnya pada ketika ini mama sudah balik dari menunaikan umrah bersama Ayah dan Rahmat..Mama sepatut pergi pada 17 Januari dulu.. Tetapi.apakan daya..takdir menentukan segala nya..sob...sob..Selepas mendaftar mama jatuh sakit sehingga mama terpaksa  tangguh dulu pemergian mama  itu..Ada ketika  mama rasa give up..takut2 mama tak boleh pergi langsung..Mujur lah setelah berubat dan pegi  berurut dan buat reflekseloji..dan berkat doa ibu .adik beradik ..anak2..dan tak lupa sahabat2 mama yang baik hati  sekelian..Mama semakin sehat...Kalau tidak dulu mama sakit sampai tak boleh berjalan ..Merasa lah mama naik kerusi roda..Mama tangguh dulu pemergian kepada tarikh 23 Feb ini..dgn harapan mama akan sembuh dari penyakit itu..Jadi sepanjang itu mama giat berubat kaki mama itu..Sebab itu lah mama selalu kata mama sibuk lagi pun mama ni bukan pandai sangat jadi mama tekun belajar cara2 melalui internet ..Dengan melayari internet saja mama beroleh dapat ilmu tentang umrah..sebab masa tu mama bukan boleh berjalan sangat..Mama sangat2 bersyukur kepada Allah disaat2 mama nak pergi ni mama semakin sihat..Kawan2 mama terkejut melihat mama semakin sihat dan ceria untuk ke Mekah..Alhamdulillah betapa syukur nya mama kerana di beri dugaan sejekap saja..Rupa2 Allah tidak pernah berlaku kejam terhadap umat2 nya..melainkan umat2 nya sendiri yang berlaku kejam terhadap diri sendiri...Allah...huakbar...Allah..huakbar......Allah..huakbar...
.Hanya kita sebahagai hambanya  perlu redho dan bersabar menempuh segala dugaan..Ada hikmah di sebalik semua nya ini..yang tidak kita ketahui..

Mama berharap sangat dan berdoa kepada tuhan agar impian mama anak beranak untuk menunaikan umrah dimakbulkan tuhan...Insyaallah..
 Hanya beberapa hari saja lagi mama akan berlepas ke Mekah..Semoga semua nya berjalan dgn lancar..dan di permudahkan Allah Taala..

Di sini mama ingin memohom ampun dan maaf kepada semua yang mengikuti blog mama yang ala ala biskut cipsmore ini..sekejap ada sekejap tak ada..sekiranya  mama ada terkasar bahasa...atau menyinggung perasaan tanpa mama sedari..Mama dengan rasa rendah diri dan bersalah memohon ampun dan maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki....Maaf kan mama ok..semoga perjalanan mama nanti..di berkati Allah Taala..dan seterusnya mendapat umrah yang mabrur..Amin..

Sayu pula hati mama..entah lah sejak dua tiga hari ni..mama rasa emotional pula..sikit2 nak menangis..Maklumlah perasaan orang tua kan..Seboleh2 nya mama tak nak menangis..malu..tapi tak boleh kawal perasaan..sedih dia semacam saja..seolah2 mama tak akan kembali lagi disini..Mama harap sepanjang mama berada di tanah suci ..anak2 mama sekelian terutama yang selalu singgah ke blog mama ini jaga lah diri ..ingat..Kematian itu ada lah satu kemestian..jadi mama harap mari lah kita sama2 bersiap sedia untuk menghadapi nya..tanpa meninggal tanggung jawab kita di dunia..

Sebelum mama akhiri mama tinggalkan sedikit pantun supaya kita dapat menceriakan hati sendiri.


Terbang helang tinggi di awan.
Hinggap di dahan burung kedidi.
Mama datang menyapa kalian
Moga hilang rindu di hati..

Di bulan ramadhan orang berpuasa.
Menahan lapar menahan nafsu.
Orang beriman hidup sentosa.
Kepada Allah tempat mengadu..

Di bulan ramadhan banyak beribadat.
Memohon ampun kepada Allah.
Orang beriman hidup bermanfaat.
Dunia akhirat akan selamat..

Sekian..Hingga jumpa lagi..Assalamualaikom...
.

4 comments:

  1. singgah sini..salam kenal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga..terima kasih..

      Delete
  2. as salam mama....
    Alhamdullilah...kiranya ni mama dah balik m'sia lah ni yer...
    ucu doakan mama sihat n ceria setiap hati...blog ucu pun dah mcm blog mama juge kekadang ada kekadang elek....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ucu,,terima kasih singgah ke blog mama ni.. ..mama dah selamat balik ke Malaysia..dan sihat walafiat sekarang ni ..cuma dok teringin nak mengoder kek kat ucu..entah bila la yer..

      Delete