Sunday, 10 February 2013

SANGAT MELUCUKAN..HAHAHAHA

Alhamdulillah ..mama sudah selamat sampai balik ke rumah..Hurmmm lega..dapat balik ke rumah sendiri..home sweet home...Semasa pergi dan balik..Jalan tak berapa jem..semua under control...sepanjang perjalanan kali ini mama tak nampak pun ada accident..Tak ada langsung..Bagus la macam tu..tak lah terganggu emosi kita semasa perjalanan ..

Rumah abang ipar mama itu terletak di penghujung pekan Bagan Datoh..Dekat dengan jetti..Kalau dari segi pemandangan memang cantik...tambah2 waktu nak maghrib..semasa sunset..cantik sangat..
Semasa maghrib mama masih di jetti tu..melihat2 saat matahari terbenam..sungguh mengasyikkan..
Mama tak tidor umah abang ipar tu sbb sudah ramai anak2 menantu dia..lagipun mama tak nak menyusahkan mereka..Mereka sangat sibuk dan tak sempat pun nak melayan kita..kesiankan,,,

 Dari awal lagi mama memang cakap mama tak nak tido rumah..mama suruh cari hotel kecik2 kat mama ngan Ayah..Mama kan tak sihat..tak boleh tido bawah...jadi seboleh2 nya mama tak nak menyusahkan mereka walaupun kakak ipar tu beriya2 mengajak mama tido.umah dia..Mama bagi exscuse macam2 nasib lah mereka memahami mama..terima kasih semua...mama sangat terharu...

Mana ada hotel yang cantik di pekan kecil seperti Bagan Datok ni..Kalau ada pun yang jauh2 sikit tu ada lah...Kakak ipar  mama sewa  bilik di sebelah restoran cina..Toke restoran tu yang punya juga..Bilik dia tu boleh la..macam hotel juga..Ayah kata ini lah hoetel kampung..ada bilik air tapi.. tuuuut...mama bukan nak mengata tapi nak bercerita saja..hotel tu tak berapa bersih..Mama nak letak kepala pun tak tergamak..terasa geli..nak termuntah pun ada..keadaan sekeliling pun tak berapa bersih..maklumlah sekitar perkampungan cina..Tapi mama tak bersungut apa2 ..takut panglima berantai tu marah...Mula2 Adam cucu mama pun tak mahu masuk..Dia asyik menangis ajak balik KL...Jenuh pujuk..Ayah kan tak suka mama komplen2..Redho aja la..

Mama call kakak ipar minta kain cadar ngan kain batik 2 helai nak lapik muka atas bantal..Geli mama tuhan saja yang tahu..Dalam fikiran ni ingat macam2 .. Tak tergamak mama nak solat kat situ..Mama tahu Ayah perasan yang mama tak berapa suka tempat tu..tapi Ayah kata sudah darurat terima saja lah..Mama ni kalau keadaan tak bersih memang mama tak berapa suka..Tapi dah orang berbesar  hati bagi tempat tido tu pada kita..Ayah kata terima lah dgn perasaan syukur...Mama memang bersyukur sangat tapi kita kan manusia ..kalau sesuatu yang kita tak suka akan tetap kita tak suka..tambah2 bab kebersihan..Tapi mama puji Ayah dia relax saja..walaupun dalam hati dia tuhan saja yang tahu..Itu lah Ayah...Nasib lah satu malam saja..kalau lebih memang mama tak mahu tido lagi di situ.

Toke cina tu pun perasan yang mama tak berapa selesa dgn hotel.tu...Dia asyik pandang aja mama..Mama tanya dia tak raya ka..dia kata orang bisness macam ni mana boleh raya..Tetapi yang mama kagum sangat orang nya sangat berhemah dan berbudi bahasa..Siap bye ..bye..kat mama..Suruh datang lagi..Ayoyo apek..kalau mama datang sini pun mama tak mau lagi datang hotel tu...Hotel yang jauh pun tak apa asalkan bersih..Kebersihan kan di tuntut dalam ugama kita.

Ok lah.. kita ke topik yang lain pula..Lagi satu mama nak cerita.ni..pasal kasut mama..Semasa mama naik kereta nak pergi hari tu mama pakai selipar buruk mama yang selalu mama pakai kat umah dengan harapan mama bawa kasut cantik mama..Rupa2 nya mama tak bawak kasut tu..Sampai di sana sudah petang baru mama perasan yang mama tak bawa kasut tu..Ya Allah ..mama nak pakai kasut apa ni..tak kan nak pakai selipar buruk tu....Sekali lagi dia betul2 menguji kesabaran mama
Nak cakap ngan Ayah..mesti Ayah akan bising..Ayah dah pesan suruh mama siapkan barang2 mama tadi..mama dah kata semua ok..Tapi mama seperti biasa tak puas hati..tak kan nak pakai selipar buruk tu..
Nak di jadi kan cerita selipar buruk tu pulak putus...Ya Allah...mama ni cari naas saja..Dok cari pasal nak kene marah ngan Ayah..Sekarang langsung tak ada selipar nak pakai..Mama minta tolong Ayah pusing kedai runcit kat situ nak beli kasut..Mama dapat rasa yang Ayah tu nak naik angin juga..Dia kan banyak kerja nak tolong abang dia..Mana ada kedai yang buka..orang raya cina..Pusing punya pusing ada lah gerai kat pasar pagi tu buka..itu pun ada satu dua kedai saja..Mama punya la cari kot2ada jual selipar..Nak tak nak mama beli juga selipar bunga hitam sbb itu saja yang ada..
Ayah tengok selipar tu dia gelak besar..Dia kata selipar tu tk sesuai ngan mama yang dah tua ni..Sebenarnya mama pun tak berkenan selipar tu..tapi nak buat macam mana..itu saja yang ada..
Bising2 nanti Ayah naik angin pula..mama pun bukan boleh juga sbb mama pun ada angin juga..
semangat pahlawan menebal di jiwa mama ni..bkn boleh berdesing sikit nanti meletop la jawab nya..

Mama pun pakai la kasut itu walau pun berat mata memandang berat lagi bahu memikul....Semasa perjalanan balik mama berhenti di RR Latar...RR tu tak la besar sangat..Ada 4 kedai sahaja..Ada lah dalam 5 keluarga termasuk mama...Yang nak tergelak tu dgn tak di sangka2 ada 5 remaja yang pakai kasut macam mama cuma warna saja lain2..Ayah punya lah gelak..hahahahahahahaha..Mama jadi terdiam malu sendiri...Rasa nak campak kasut tu ..malu sangat rasa nya..

Tau tak apa yang Ayah kata..Tak sangka ya..kasut yang you beli tu tengah ngetop sekarang ni..sangat popular di kalangan remaja2 kini..Mama tak kata apa2..Dalam hati berkata2 ..tak pa hari ini hari Ayah..gelak la sepuas2 nya..esok lusa belum tentu..teruskan gelak..

Nak tengok ka kasut itu..nak tengok juga..Ok lah nanti mama tunjuk..Mama minta jangan sekali2 sambung gelak macam Ayah ok..Kesian la dekat mama..Malu la mama..ok hingga jumpa lagi..bye...    


.
Hahahaha..ini lah kasut yang tengah ngetop sekarang ini..Nak tergelak pun ada..

Gambar ni mama suruh ambil jangan sampai nampak kasut ngetop itiew...
Ini lah gambar mama ngan Ayah..

Ini gambar Inda wahida..Selamat bertunang ..Semoga kekal hingga ke syurga..

2 comments: