Wednesday, 1 February 2012

TANAMAN MAMA...BERBALOI....

Salam ..hari ni mama nk cakap tentang hobi mama yg satu lg..Nk bercakap tentang masakan ni mama tk pro sangat tp Alhamdulillah sejak kenal banyak bloggers masakan ni mama bleh belajar dan pelbagaikan masakan mama. Mama bkn tk bleh memasak..boleh....yg biasa2 aja yg selalu kita masak d rumah tu..Tapi kadang2 mama jd blank tk tau nk masak apa sbb hari2 kita masak..Jadi dgn melayari blog masakan mama lebih seronok nk masak..Maklum lah dah hampir 30 tahun dok masak cara kita sendiri..apakata kita cuba masakan org lain pula..Lain orang lain cara masakan dia. Walau bagaimana pun mama nk bagi credit lah dekat anak2 mama yg masih muda dan rajin buka blog masakan ni..Bkn credit talipon ya..tapi credit ucapan penghargaan dr mama..Kalau credit talipon beli sendiri ya. mama minta ampun...Allah saja yg akan membalas budi baik dan niat murni anda semua..Teruskan usaha anda  yg murni itu..

Minat mama yg satu lg ni menanam pokok...Walaupun rumah mama ni sempit tp mama  tanam juga dlm pasu..Di belakang umah mama tu mama dah simen dan bubuh tiles..Itu laluan jalan d luar sbb umah mama dh extend sampai habis ..Tinggak 5 kaki untuk pejalan kaki..Mama tanam pokok yg mama nk guna saja..seperti pandan..serai..kunyit..daun kesom..cili api ..limau perut..dan macam lg..Ada juga pokok bunga tp tk banyak..OK hari ini mama tunjuk yg d belakang rumah dulu ya..bkn apa untuk seronok2 aja..Hati mama
sangat terhibur tengok tanaman mama yg tumbuh menghijau ini..Ini pun satu nikmat juga..



Lihat lah pembantu mama yg sgt rajin.ini...Kalau mama keluar belakang rumah mesti dia dulu
yg sampai terus capai paip air dan siram pokok mama..Itu mmg kerja dia..Dia sgt suka main air..Kalau mama biar kan dia akan siram sampai ke malam..Punya la rajin..


Daun pandan sangat berguna..Kebanyakan masakan gunakan daun pandan terutama
d bulan puasa...kalau nk sikit2 tk payah pegi beli....



Pokok daun kesom mama dad 2-3 pasu..sangat berguna..


Pokok daun limau perut pun sangat berguna..
.

Pokok daun kunyit tumbuh segar..Ada 2-4 pasu juga..
Mama akui kalau nk masak sikit2 mama jarang beli semua ni.


Ini pokok daun sup..Pokok daun bawang pun ada  tp baru tanam
Yg lama sudah mati..tk tau kenapa..

Serai ni akibat dok ambil sampai  nk pupus..tu baru tanam balik..Ada dua pasu..

Daun kucai ni ada 2-3 pasu ..kalau nk buat cucuq sikit2 tu tk payah beli..

Setakat ini lah lah dulu yg termampu mama tunjukan tanaman mama..Berbaloikan
Kalau kita nk guna sikit2 tk payah lah beli..Nanti kalau mama rajin mama tunjukkan lg
tanaman mama yg lain seperti pokok cili padi..pokok daun kari..Ini baru yg d belakang rumah mama.
Esok2 mama tunjuk pula pokok bunga yg d depan rumah pula..tp pokok bunga tk banyak..ok nanti kita jumpa lagi dgn banyak lg tanaman mama..bye..


4 comments:

  1. Banyak jugak pokok yng mama tanam...senangkan..kalau nak pakai tak payah beli...

    ReplyDelete
  2. Tanam untuk diri sendiri dan mengisi masa lapang..berbudi dgn tanah kan nampak hasil nya...

    ReplyDelete
  3. mana dia blog mama yang bunga tak bnyak tu?

    ReplyDelete
  4. mama ..mcm mana nak tanam daun sup :)

    ReplyDelete