Wednesday 21 March 2012

AMANAH ALLAH

Assalamualaikum..sudah lama mama tk update blog mama..Sbb datang penyakit malas yg tidak ada ubat nya..selain hukum pancung aja gamak nya..Mood menulis blog ni tk tau pegi mana..tapi mama tetap baca blog2 anak2 mama..Mana bleh lepas peluang ini kerana dgn membaca blog anak2 mama banyak pengetahuan yg mama dapat..Kalau nawaitu kita baik..berblog ni ada nikmat nya dan ini lah nikmat yg tk dapat di jual beli..Macam2 pengetahuan yg kita dapat...syarat kita mesti iklas ..jujur dan amanah pada diri sendiri dan pada semua.....Mama harap anak2 mama semua jgn ada penyakit M macam mama ini ok...Orang muda2 mesti kene rajin..mama kan dah TUA....sedar diri rupa mama ni ye...

Kebelakangan ini macam2berita yg tk berapa elok kita dengar..Ada yg kene rogol..ada yg kene culik..ada yg mati di bunuh...ada yg mati lemas. .dan ada yg mati tersedak susu di taska..Dan macam2 lagi..Semua ini membuat kita sesak nafas dan membuat sedikit sebanyak kita hilang kepercayaan sesama sendiri..Di mana2 tidak selamat sekarang ini..walaupun di dalam rumah kita sendiri...Org2 yg selama ini kita percaya dan sepatut nya bertanggung jawab  melindungi kita sudah  berpaling tadah..Umpama harapkan pagar ..pagar makan padi..

Dan berita yg terbaru semalam..saorang remaja berumur 15 tahun sanggup menipu diri nya dan merancang diri nya untuk  di  culik..konon nya dia tidak tenteram dam ibubapa nya terlalu mengonkong...Apa sudah jadi ni..Kurang akal sungguh...Dia rasa dia selamat..Langsung tidak rasa takut kalau 2 benda ni di panjangkan ke polis..Apabila ibubapa buat repot polis.. tau takut..Silap haribulan  si boyfren masuk lokap..Apa punya bodoh...

OK lah cukup lah no.. pot pet mama ni..mama pun dh tk tau nk kata apa..Kepada anak2 mama ingin mama berpesan..Fitrahnya ibubapa berperanan memandu anak2 dalam menjalani kehidupan..sedari kecil hingga lah dewasa..Usah lah terlalu percaya pada mereka untuk menguruskan diri sendiri kerana bimbang akan tersasar....Beri lah  bantuan berbentuk apa sekali pun dan perhatian sampai ke akhir hayat kita..


Ini Mohd Adam Al Arash cucu kesayangan mama..Kita semua sayang anak2 kita kan..Sesungguhnya ini ada lah AMANAH ALLAH  yg di pinjamkan kepada kita untuk kita jaga dan sayangi.Ini ada lah tanggung jawab kita dgn Allah..Jadi jgn lah kita abaikan tanggung jawab kita itu..Sebelum sesuatu penyesalan berlaku..



Ini lah apam yg tak bubuh eno..Walaupun senyum nya sedikit tapi mama rasa kalau d perap lama mungkin dia akan senyum sampai ke telinga..

Hari ini mama buat  Apam lagi....kali ini Apam snow white pula...Apam  ini lagi senang tk payah bubuh eno..Mama kan suka buat yg senang2 tapi sedap..Nampak nya keja kita hari demi hari semakin senang dan mudah...Sejak berblog ni baru mama tahu.dan dapat banyak pengetahuan dlm berbagai bidang..Salah satu nya ialah Ada apam tk guna tapai nasi dan ada apam tk guna eno..Rasa serupa aja.. Sekarang baru mama tahu..Mama amik resepi ini dari.www.Mamafami.blogspot.com ..Kalau  mahu resepi sila ke blog beliau ok..macam2 ada....terima kasih kerana sudi share..Rasa apam snow white ni  tk ada beza dgn apam  yg bubuh eno. Itu menunjukkan mama betul2 behind time..Jgn ketawakan mama ok..berdosa....kesian kt mama..Jom kita tengok apam snow white mama kali ni..masih di dlm paper cup sbb mama malas nk basuh acuan..Kalau masuk kan dlm paper cup tk susah nk basuh..

Sehingga jumpa lagi bye.. bye..love you alls..
.

4 comments:

  1. mama...pagi tadi ucu dengar radio klasik nasional...deejay tu kata perkataan TUA tak sesuai..yg sesuai ialah USIA MUDA DAH HILANG@PERGI...sedap jugak kan bunyinya tu mama....

    Comelnya cucu mama tu..geram tengok..

    ReplyDelete
  2. Mama Ann... Kak ingin mencelah sedikit mengenai catatan di atas tu. Itulah budak-budak sekarang, segala pengorbanan ibubapa membesarkan mereka dengan penuh kasih sayang tidak pernah mereka hargai. Bila dah besar, dah pandai cari boyfriend. Boyfriendlah segala-galanya bagi mereka. Boyfriend sahajalah yang boleh memahami dan menggembirkan mereka. Ibubapa dianggap mengongkong kehidupan mereka dan merupakan punca mereka menjadi tension. Bukan tidak dididik dengan ilmu akhirat; semua telah diberi yang terbaik untuk mereka. Tetapi bila anak-anak jadi begini, siapa yang dipersalahkan? Ibubapa juga..... katanya x pandai menjadi anak dan x memahami jiwa anak-anak remaja sekarang ini. Kesian ibubapa di luar sana. Pengorbanan selama ini dibalas dengan tomahan. Itulah realiti kehidupan sekarang ini.

    Mama Ann, senang-senang singgahlah kat dapur Kak Noor. I already follow u. Semoga ada lagi berita sensasi daripada Mama Ann.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih add mama..Mama setuju sangat dgn pendapat Noor tu..semoga kita kekal hingga keakhir nya..

    ReplyDelete
  4. kepada ucu ..mama ni sememang nya dh tua..Apa2 pun bleh d panggil asal kan yg sopan ..terima lasih drop by sini..love u..

    ReplyDelete