Saturday 23 June 2012

FORUM PERDANA

Salam semua...berjumpa lagi kita..Alhamdulillah....
                    Semalam  awal pagi mama sudah pegi masjid sbb ada ceramah perdana tentang hari ibu..dan sempena menyambut Ramadan...Bila ada ceramah seumpama ini Kump Mama di beri peluang untuk berniaga di perkarangan  masjid..Untuk mencari dana bagi kump...Mama belum pernah cerita tentang gerai jualan Kumpulan Al Zakiroh ini kan..Hari ini mama nak cerita sikit tentang gerai jualan kump mama tu....Setelah di beri kebenaran oleh Imam masjid AL Zakirin untuk berniaga jadi tiap2 hari Jumaat kump mama akan berniaga di depan masjid..Macam2 yang di jual..terutama kerepek dan air...Siap ada kain rentang lagi bertulis membeli sambil menderma..Kelas gitu..Ada yang bersedekah macam kueh mueh untuk di jual dan keuntungan nya akan di bagi pada kump...Jadi tiap2 hari Jumaat selepas kelas fardhu ain..akan bermula lah jualan kami sampai habis solat Jumaat...

Mama selaku bendahari kump dan ketua bahagian ekonomi akan memastikan ..perniagaan berlancar lancar. Setakat ini...Alhamdulillah kump mama dapat mencari dana untuk membantu kump menjalankan  misi kump kami..Nampak macam mudah kan tapi biasa lah apabila kita berkumpulan ni macam2 peel manusia yang kita jumpa..Macam ni lah ..macam tu lah...kadang2 tu fening kapala.Tapi mama tak kisah..Mama akan jalankan tugas mama sahaja..Yang lain2 tu biar pengerusi yang handle..

Duit yang di kutip akan di masuk ka dalam Bank..Kerja2 ni Ayah yang akan buat..Mama cuma bawa balik duit dan serahkan pada Ayah..Ayah banyak menolong mama sejak mama jaga cucu ni..Sbb tak sempat nak buat..Sudah 5 tahum mama memegang Jawatan ini..Nak buat macam mana orang telah memberi kepercayaan kepada mama..Mama buat ini semua kerana Allah..sbb tu tak boleh nak komplen2...Setakat ini beluam ada yang bersungut atau komplen apa2 tentang keewangan kumpulan..Mama belum la dengar lagi...

Ceramah nya  best sangat..Penceramah nya masih muda lagi..Kalau tak silap mama belum kawin lagi..Walaupun dia amik masa hampir 2 jam tapi Alhamdulillah tak mengantuk..Itu menunjukkan ceramah dia bagus ..Orang tak boring..Mak cik2 tak kering gusi gelak dgn telatah ustaz muda ni ..Dia pandai buat lawak...Dia kata orang pernah perli dia kalau nak buat lawak semasa ceramah lebih baik masuk Raja Lawak..Dia kata Rasullullah dulu pun macam2 orang kata pun tak marah ini kan dia yang bukan rasul pilihan....Bagus la ustaz ni...Mama tak ingat nama dia..tapi yang mama ingat ustaz ni hensem...Bersih aja muka dia..Bertuah sapa yang dapat...Dan sejuk hati sapa yang sapat buat menantu..hehehe..mula lah ni nak merapu dah.. ok bye..


Ini lah ustz yang mama kata hensem dan sangat lawak tu..Sebelah dia ialah Ustaz Hadi juga
hensem..bilal masjid Al Zakirin tapi sudah berkahwin..

Ini kawan mama promote  payung yang hendak di jual..

Ini lah barang2 yang di jual oleh kump mama..Yang besar tu mama la..

Sebahagian dari barang jualan..Ini lah adik2 yang muda2 yang selalu ke masjid.


Sebahagian dari peserta..

Yang ini boboi boy mama..Tengok muka budak nakal ini setelah kene marah ngan mama..
Habis bedak dia tuang ke lantai lepastu mama paksa dia vacuum balik..

Sambil vacuum sambil main..Nakal sungguh Adam..Dah la mama tak ada pembantu sekarang ini..
Tapi kalau tak ada dia sunyi dan tak boleh duduk..
.


.

2 comments:

  1. bagusnya mama aktif dengan program2 masjid mcm tu. mak nani pun selalu join yg mcm tu. at least ada nak bersosial. tp mak nani memang taknak jaga cucu sebab nanti takot teringat2 kalau dah takde.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenar nya mama pun tak larat nak jaga cucu..tapi tak sampai hati tengok..kesian...Adam dah besar..kadang2 lkalau ada apa2 mama bawa aja ke masjid..

      Delete