Friday, 8 June 2012

AJAL MAUT DI TANGAN TUHAN..

Selamat berjumpa kembali...Hai ....tak tau la pa dah jadi dgn blog mama...Rasa malas saja sekarang ni nak update blog..Bukan tak ada benda yang nak d ceritakan tapi ntah lah....Mood hilang sampai sekarang tak jumpa2...Pegi mana la mood ni...

Semalam mama satu hari tak ada rumah sbb pegi melawat anak kawan mama meninggal xident. Kawan mama tinggal kat Appartment Sri Murni berhampiran dgn umah mama..Xident punya la teruk sampai 2 orang mati on the spot ..satu koma..Tetapi menjelang nak di kebumikan yang koma tu pula mati...Astagfirullah hal azim..sedih tuhan saja yang tahu..Mati tetap mati sudah ajal...Tetapi cara kematian itu sangat mengerikan..Mama takut tengok Kalau anak2 mama baca surat kabar Utusan semalan ada gambar budak terperosok bawah lori tu ..Itu ada lah anak kawan mama..Patah riok...

Xident tu berlaku berdepan  Taman Wahyu dan Tesco..Bila di fikir2kan di mana silap nya.ya .Memang betul..ajal maut di tangan tuhan..tapi boleh kah kita nak menyalahkan takdir semata2..Mama memang tak setuju..Mama tak berani nak bersuara semasa ramai yang bercakap2 di masjid hari itu..Ramai yang menyalahkan JPJ..dan lori ..Ada yang suruh saman lori la..saman JPJ la..Sbb konon nya  lori brek mengejut semasa di tahan JPJ...Pemandu lori tak nampak JPJ..Sbb tu dia brek mengejut..Budak2 moto ni tak sempat brek lalu rempuh lori tu ..Berdentum dentum..Ada yang sorang sempat melompat keluar jadi moto dia saja yang berdentum..Mungkin yang ini pantang ajal sebelum maut.tapi patah juga kaki..Berjahit sana sini Terhencot2 datang juga masjid mungkin nak tengok jenazah kawan buat kali terakhir..

Ayah kata kalau budak2 tu tak laju tak kan mereka boleh terperosok masok bawah lori sampai mengerikan...Ini mesti mereka bawa laju..gila2.. maklumlah waktu pagi jalan lengang dan kereta tak banyak..Biasa lah budak2 muda sekarang ini ..kita yang takut tengok..kalau atas jalan raya tak ingat dunia..dan tak sayang nyawa..tak tau takut pula tu..Haish...macam macam..
Mama diam aja ..Malas nak layan orang2 yang dok buat andaian dan dok kira cari salah orang..Mari lah kita berfikir secara logik..Sapa yang salah atau betul itu tak penting lagi..kerana yang pergi tak akan kembali lagi..cuma lebih baik kita muhasabah diri dgn apa yang berlaku..supaya dapat kita
jadikan pedoman di masa akan datang..Jangan lah mudah nak cari salah orang..

Budak2 ni baru berusia 15 tahun..Tidak mempunyai lesen moto..Di sini kita sudah dapat jawapan nya..Kalau tak ada lesen kenapa pegi naik moto tu..Lepastu kejadian ni berlaku pada pukul 3 pagi..Sepatutnya budak2 seumur itu sedang nyenyak tidur di rumah..dan masih dalam pengawasan ibubapa..Sepatutnya ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam mengawal anak2 ni..Kita mesti tahu di mana anak kita pada sekian2 waktu..Mereka masih bawah umur..Konon nya baru balik main futsal lepas tu  pegi minum...

Yang mama tabik spring kat budak2 ni..satu.la...Perkarangan masjid semalam di penuhi dgn ramai remaja..bermacam2 feshen rambut ..ada yang botak..ada yang macam burung belatuk dan ada yang rambut.senget..Mama rasa lebih kurang seratus lebih ramaja membanjiri perkarangan Masjid Al Zakirin semalam....Puji tetap puji juga sebab bukan semua remaja yang tak ingat akan Allah..Sejuk hati mama tengok mereka berduyun2 amik wuduk..bila time solat jenazah semua nya solat..penuh masjid..Rahmat pun ada semasa tu..Mama tengok Amat dok tolong bapa kepada si mati..
Alhamdulillah syukur..wahai anak2 mama sayang kamu semua..jadi lah anak2 yang baik ok..Mama doakan agar semua di dalam peliharaan Allah..

Dalam hati mama berkata ..mereka nak saman tapi tahu kah mereka anak mereka tak ada lesen..dan masih di bawah umur..silap hari bulan ibubapa yang masuk lokap...Semua ini memberi pengajaran kepada kita semua terutama anak2 mama yang masih muda2 tu..Sebagai ibubapa cuba la menjadi yang terbaik dalam mendidik anak2 sekarang ini..Kita lah yang menjadi roll model nya..Kalau kita kurang ajar jangan lah kita mengharap anak2 kita menjadi baik..Semai lah nilai2 murni kpd anak2..usah lah merasa bangga apabila anak2 kita kurang ajar walau pun ingin menegak sesuatu kebenaran..kerana itu bukan budaya kita orang melayu..Mama sangat sedih...

Akhir kata...mama harap ambil lah trajedi ini sebagai iktibar kepada kita semua..sebelum mama akhiri
tadi mama pegi melawat rumah http://yatiememories.blogspot.com/2012/06/apam-beras-apam-salju-apam-nasi.html..Dia buat apam..cantik apam dia..kalau dekat rasa mama nak minta 2 biji..terliur mama..yang bentuk love tu...mama memang suka makan apam..sedap makan dgn kelapa..terbayang2....ok bye.






.

4 comments:

  1. salam mama..saya setuju sangat2 apa yang mama cakap tu..saya memang takut tengok gaya budak2 muda bawa motor.macam diorang yang berkuasa di jalanan.bila ada polis lari pulak menongkah arus membahayakan org lain.sebab itulah hidup kita dasarnya kena kukuh,bila dasar kukuh datanglah rintangan apa sekali pun,diri kita tak kan hanyut dan tumbang ditelan arus duniawi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, mama setuju sangat..

      Delete
  2. Innalillah... Hanya slalu berdoa smuga kita diakhirkan nyawa dengan husnul khotimah.. Mamaaaa.. I miss uuu.. Saya tgok mama comel je takkan banyak sangat 3x L tu ma:-). Tapi sya mg ada blouse tuk xxl.. InsyaAllah nanti saya tag mama.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Izah..kalau blouse tu mama suka yang beggy2 sikit ..mama tak suka yang ketat terutama kat peyut tu...Nampak sangat buruk nya..

      Delete