Monday 23 April 2012

HOME SWEET HOME......

Salam semua..Mama baru balik dari cuti2 Malaysia bersama kawan2 Muslimah Al Zakiroh..Alhamdulillah semua nya berjalan dgn lancar..Walaupun penat tapi mama sangat seronok.. Bersama kawan yang sangat understanding .  I really enjoy the trip walau hanya ke Terengganu kito..Selama ini mama asyik dok berjalan dgn family aja..Sekali sekala berjalan dgn kawan2 sangat happening..Mama harap akan dpt bersama kawan2 lagi di suatu masa nanti..

Walaupun Ayah ikut sama tapi kami berpisah tempat tidur..Mama dgn geng perempuan.. Ayah bersana geng lelaki..Bertolak pukul 11.00 malam..Mama sampai di Masjid Terapung pukul 5.30 pg..betul2 masuk waktu subuh...Selepas membersihkan diri. kami beramai2 solat subuh di masjid Terapung tu..Selepas solat ada kuliah subuh..Sempat juga kami mendengar kuliah subuh..sbb masih terlalu awal untuk pegi sarapan..

Selepas solat dan mendengar kuliah subuh tu..Mama keluar merayau2 sekitar Masjid tu..Terasa damai di hati dan kagum melihat keindahan Masjid tu..Pemandangan nya sangat cantik..Terapung di dlm air..Patut pun orang panggil Masjid Terapung..Yang paling mama terkilan sangat..sampai saja di Masjid tu kemera mama tiba2 Jam....Langsung tk boleh buka..Mama dah cuba sedaya upaya tapi tk bleh juga..Mama minta tolong budak2 Yayasan Selangor yg ada di situ tolong mama..Mereka pun dh cuba sedaya upaya tapi masih tak boleh juga..Terlalu sedih..Jadi mama tidak ada lah kenangan di Masjid terapung tu..Tk pa la..mama pujuk hati mama..mungkin tk ada rtezeki mama.Lain kali aja..

Selepas pegi sarapan ..Mama terus ke Pasar Payang..Bila sampai pasar..pun belum buka  sepenuh nya lagi....Jadi kami merayau2 di sekitar pasar.tu dulu...Pemandang pun cantik..Maklumlah tepi laut...Kawan mama sibuk tangkap gambar pemandangan di situ..Mama pun cuba la sekali lagi..Tak bleh juga..Rasa macam nk menangis..Mama tunjuk kt Ayah ..Ayah kata lain kali kita datang kita amik gambar lagi..Tapi hati mama tetap tk seronok sebab mama nk tangkap gambar dgn kawan2 mama..Kawan2 dok pujuk..Mereka siap tangkap gambar mama ngan Ayah guna kemera mereka..Tapi hati mama tetap tak seronok..Mama nak yang mama sendiri.juga..Rasa macam nk pegi beli kemera aja yang baru..Ayah suuh sabar..Kita beli lain di KL..KL lebih murah..

.Yang paling mengembirakan mama mama dapat beli telur penyu untuk emak mama..Dia sangat suka makan telur penyu..Petang tadi dia call mama ucapkan terima kasih banyak2 sbb dia dah makan telur penyu itu..Mama beli keropok banyak juga..Kalau la anak2 mama bloggers duduk dekat umah mama bleh lah bagi sorang satu..Mama beli gula nira( gula kabung ) tu banyak juga..mama teringatkan anak2 mama bloggers yg rajin bertandang ke blog mama.tu.. Izah.,yatie.Nor. .nani.ucu dan banyak lagi..kalau lah dekat bleh mama bagi..Mereka2 ini urang yg rajin ke dapur..Apa kan daya kita jauh...Mungkin satu hari kita dapat berjumpa..Inshaallah..

Selepas shoping di Pasar Payang mama balik ke tempat penginapan..Mandi ..rehat dan selepas solat kami pergi ke Masjid Kristal..Kagum mama melihat masjid itu....Semua kawan2 mama  dgn hati yang riang naik solat kt masjid itu..Mama tengok muka Ayah pun berseri2 selepas solat di masjid itu..Masjid nya tersergam indah..Cantik sangat..Sampai di sini hati mama sudah tk tahan lagi..Mama terus menangis sbb tk bleh tangkap gambar..Mama tengok sana sini kawan dok tangkap gambar..Hati mama jadi tk seronok..Asyik dok tumpang kemera orang aja..Mama tk bising dah ..takut Ayah marah mama diam aja..Dalam hati tuhan aja yg tahu..Ya Allah..tolong la hamba mu yang lemah ini..

Mungkin tak ada rezeki mama nak bergambar bersama2 kawan semua..Setiap tempat yg kami lawati semua tk ada gambat..sampai di Losong dan Seberang Takir..pun tk dpt nk tangkap gambar semasa membeli keropok..Balik ke homestay ..semasa makan beramai2 sambil bergelak ketawa pun tk ada gambar..Sedih nya hati mama tuhan saja yg tahu..Tk dapat nk gambarkan di sini..

Kesesokan hari semasa perjalanan balik ke KL kami singgah di Nor Arfa Batik ..Di sini pun pemandangan batik pun cantik2.Tengok pekerja tengah chanting dan mengecop batik...Mama sempat juga beli batik.Walaupun hati tk seronok..shoping tetap shoping..Tetap tk lepas peluang..Ayah kata semasa mama shoping mama dh tk ingat kemera tu lagi..Mama really enjoy shoping..Mama kan banyak kawan di KL ni..Mesti nk bawa balik ole2 dari Terengganu kito..Mama sedih kerana tk dapat upload gambar sbb kene tunggu kawan2 bagi dulu baru boleh..kalau tidak kan bleh tunjuk gambar telur penyu yg mama beli untuk emak mama..sedih.......

Gembira tetap gembira..menjadi kenangan abadi bersama2 kawan ....solat di beberapa buah Masjid di Terengganu...Makan bersama2 dan tidur juga bersama2...Orang2 Terengganu  peramah dan baik2..semua nya menegur dan bersenbang2..Mama memang happy sangat...Semoga mama di izinkan tuhan sekali lagi ke Terengganu..Terima kasih pada orang Terengganu semoga kita jumpa lagi..Assalamualikom....Selamat malam Sayang........................







4 comments:

  1. memang spoil program kalau kamera rosak...hadoi...sedih betol. nani pulak punyelah amik gmbr banyak2, pastu tersalah tekan butang delete pulak. tensen sampai ke sudah..

    nani pernah lalu ke masjid kristal, masjid terapung tu. tak pernah pulak masuk ke dalam. satu hari nanti nk jugak masuk situ. mesti cantik, dari jauh lagi memang dah nampak cantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang cantik..mama terpegun tengok..tp kemera tu memang spoil mama punyer mood..

      Delete
  2. salam mama, aloloo..cedihnya tak dpt bgambar. kesian dgn mama..jgn sedih2 ye mama..nanti ada rezeki blh ke ganu la..actually, saya pun org Trg.tp duk kuala berang, otw nk ke Tasik Kenyir..

    ReplyDelete
  3. Oh ya ka..Terengganu memang cantik..kalau ada rezeki mama akan ke sana lagi..Inshaallah...

    ReplyDelete