Monday 9 April 2012

DI MANA LANGIT DI JUNJUNG DI SITU BUMI DI PIJAK..

Salam semua...1 Malaysia...
Berjumpa lagi kita..Syukur Alhamdulillah...Kerana di beri kesempatan untuk mama beriadah lg dgn blog mama...betul ka ayat mama tu..Biaq p lah.. bkn ada sapa nk audit kan....lagi pun mama tk kisah...

Mama ni tengah geram dan rasa tk puas hati bila ada kawan2 yang datang mengadu dengan segelintir kawan2 mama ni..Bila dah ramai kawan ni tentu banyak lah kerenah dan songeh nya..walaupun ada yang sudah berusia senja tetapi masih berperangai seperti budak2..Tak matang langsung .. .Aiiii...Macam lah mama ni matang sangat pulak..mama nk kata jugak ...mama tk peduli....kerana  mama sangat tidak berpuas hati.dgn sikap kawan2 mama ni..Kalau kawan2 yang muda2 tu pun mama tk suka juga mereka berperangai seperti ini..Kalau kita banyak duit sekali pun..jgn lah lupa yg tk ada duit ini..Jgn asyik dok pandang awan di langit ..pandang2 lah sama rumput di bumi..Di mana langit di junjung di situ lah  bumi di pijak..Anak2 mama jangan ikut contoh ini...kalau nk buat sesuatu berfikir la banyak2..seperti mama kata dulu kalau bercakap jgn mulut pergi dulu dari fikiran..Dia kene seiring sejalan baru molek....macam Cek Mek Molek....

Begini.cerita nya....Pada suatu hari...Kumpulan Al Zakiroh dari Masjid Al Zakirin..yg berhampiran umah mama ni nk buat..lawatan ke Masjid Kristal di Terengganu pd 20 hb ini...Mama ada lah salah sorang ahli jawantankuasa kumpulan ini..Mama memegang jawatan bendahari..sudah masuk tahun kelima mama kekal sebagai bendahari..Patut dpt award ni...Mama ni pun bkn ada masa sangat..maklumlah jaga cucu..dan kesihatan pun kejap ok kejap tk ok..Tapi demi amanah yg di beri mama terus kan juga..semua ini kerana Allah..

Setelah borang lawatan di edarkan banyak juga lah yg berminat nk pergi..Dalam keseronokan nk pegi ni ada juga mulut2 comel ni yg bercakap..tk tau apa tujuan nya..Tapi tidak sedap di dengar dan ada diantara peserta yg nk pergi tu terasa hati..Dan ada yg nk menarik diri di saat akhir ni..Mama mula nk naik angin..Kenapa mesti jadi macam ni..Jangan la macam tu.kawan2...be rational la..

Mama mmg tk nafikan ada di antara kawan2 mama ni terdiri dr golongan yg banyak duit..Selalu pergi jalan sana dan jalan sini..Terutama yg selalu pegi oversea...Kawan2 mama yg golongan ini  patut bersyukur pada tuhan yg mereka di beri Allah rezeki yang lebih. daripada kawan2 mama yg hidup sederhana seperti mama ni....Jadi lawatan ke Terengganu ni mungkin tk ada apa2 bagi mereka.
Mereka siap kata mereka dah selalu pegi ke Terengganu ni..Dekat  Masjid kristal ni pun mereka dah selalu pegi solat...Mereka kata Terengganu ni sebenarnya tk ada apa..Jadi mereka tk berminat nk pegi..Orang yg tak pernah pegi saja yang teringin nk pegi..Kami dah selalu pegi..

Astaghfirullah hal Azim..jgn sombong sangat kawan...Kalau dah tk mau pegi jgn lah kata apa2 yg bleh menyinggung perasaan orang lain..Mama ni pun dah pernah pegi tapi mama siap bagi sokongan lagi pada yang nk pegi dan siap pujuk Ayah untuk pergi bersama2 sbb dlm perjalanan jauh kita perlukan juga org laki2..Walaupun lawatan ini khas untuk kaum muslimah tapi kita perlukan juga org laki2 untuk menemani kita..Jadi sapa2 nk bawa suami pun boleh..
Bila nama Ayah ada Ustaz bilal masjid yg ajar mama apa mengaji pun turut seta dgn isteri dia pada hal Ustaz tu pun org sana..Skarang sudah ada 4 pasangan yg bawa suami..Syukur Alhamdilillah....

Mama puji Ayah ..mula2 dia tk mahu pegi tapi apabila mama pujuk dia supaya kesiankan kumpulan mama dia pun jadi lembut hati..Dia pun kesian tengok kawan2 mama yg teringin nk pergi tu..Kalau pergi rombongan macam tu murah lah sikit..Dapat lah mereka merasa pegi Terengganu..
Bila mama sound tadi ada yg mungkin terasa..Pandang mama semacam aja..Dan ada yag malu2 kucing mungkin tersedar akan kesilapan..Mama kata jangan la macam tu....Sepatut nya bagi lah semangat pada yg nk pegi ni..Kesian kat depa..Mama pujuk mereka..mama kata biaq p lah depa nk cakap apa pun asal kan kita buat benda yang baik sudah...Masuk telinga kanan keluar telinga kiri..

Sebenar nya mama sendiri pun bengang dgn sikap kita ni...Ada2 saja yg  tk kene di mata orang,,Kita buat baik pun susah..kalau kita buat jahat lagi lah susah..Bak kata P Ramlee..Hidup pun susah .....Mati lagi susah..ok la hingga jumpa lagi..tak tau bila..Assalamualaikom...


Ini kek Alunan kasih yg mama baru buat..Bleh tahan juga sedap nya..Tapi yg tk sedap tu dia
nampak macam baby duduk dlam perut ibu dia semasa scan..Tk pa lah.. ada mama  kisah... .
Suka hati lah asal sedap...dan mama bleh ngap..best....

2 comments:

  1. itulah manusia...ada ketikanya rasa riak, takbur dengan apa yang mereka ada...padahal benda tu semua bukan milik mereka pon...kite doakan jela biar mereka insaf..

    mam dah buat kek ni rupenye...nani belom try lagi...ntah apa la rasanya ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap juga nani...lembut gitu..mama kalau resepi buat kek laju sikit dari masak lauk sbb mama masak yg biasa2 aja yg Ayah suka..Gulai ikan tongkol nani mama belum try lg..nampak sedap..

      Delete